zondag 15 januari 2012

Van Oud naar Nieuw

Je knippert een paar keer met de ogen en voor je 't weet is het midden januari! Eerst maar iets uitleggen uit het oude jaar....
Ik was tot sokkenpaar 99 gekomen met publiceren en nr 100 staat al een poosje als NS-logo in de zijbalk op 100%. Dan toch niet tot 100 paren gekomen in 2011? Jawel hoor, maar er hangt een (heel) verhaal aan! En dat verhaal wordt hoogstwaarschijnlijk op 25 januari a.s. spectaculair afgerond.... Nog héél even geduld dus voor 
De Conducteur van het jaar 2011 sokken!!
Net voor de Kerstdagen was ik klaar met de Kerststal en de Julekuler en toen had ik, behalve de roze Gail waaraan ik al anderhalf jaar geleden begonnen ben, niks meer op de pennen. En dat past helemaal niet bij mij.... Op tweede Kerstdag rustig aan begonnen aan nieuwe sokken. Rustig aan, want stel je voor dat ze voor Nieuwjaar af zouden zijn :) Nee, 100 in een jaar is genoeg. De Nieuwjaarssokken zijn hele saaie, van dikke 8-ply Scheepjeswol voor Peter. Voor als de 'horrorwinter' toch nog langs mocht komen :) Geen foto van gemaakt voor ik ze afleverde dus je mag zelf bedenken hoe zulke sokken er uitzien!
Omdat breien op dikke(re) pennen best wel vermoeiend is, heb ik op m'n oude, vertrouwde pennen 2 1/2 een Jacobus opgezet. Het boekje met het patroon had ik mezelf op de Handwerkbeurs van 2011 cadeau gedaan en nu, in een rustige breiperiode, zou het er van komen. Met een rest Wibra Bianca en een passend restje voor het gezichtje ging ik los. Toer voor toer lezend en breiend ontstond er een pracht van een knuffeltje en ik wist het meteen: dit Aapke Ien wordt voor Dyonn. Het zou een verrassing voor haar verjaardag op 18 januari zijn, maar onze stuiterbal ontdekte  'm al tijdens een logeerpartijtje in beppes handwerkkast.... Boefje! Ook broer Vince vond 'm prachtig, behalve de kleur dan.... Bij de Wibra hadden ze ook blauw garen dus no problem. Afgelopen dagen is Aapke Trije geboren en volgend weekend gaan ze samen hun intrek nemen bij V&D. Als er een aapje één en aapje drie zijn, moet er ook een aapje twee zijn, toch? Aapke Twa is er ook, maar wil graag een vriendje en die wordt pas later gebreid, dus nog even geen foto. Bovendien had ik de vulling van Aapke Twa voor Aapke Trije nodig :)
Naast een aapje heb ik ook sokken voor de verjarende jongedame gemaakt. Van lekkere sokkenmonsterzuurstokkleurtjesgaren van Regia wat ook al bijna een jaar in mijn stash lag te wachten. Echte treinbreisokken in een 5/1 ribje in maat 27.
Waar het voor Dyonn makkelijk kiezen is in mijn voorraad; voor Vince is dat toch wat moeilijker.... Er hoeft maar een zweempje roze in te zitten en de bol wordt met een vies gezicht afgekeurd. Een beetje kleur mag best, als het maar niet te kinderachtig is. Let wel: Meneer is dan ook al bijna 9 hè... De Katia Olé Socks Tribu werd goedgekeurd en van 60 gram ontstonden deze streepjes. De 40 gram die overbleef ga ik in paar 2012-04 combineren met restjes zwarte en grijze Drops Fabel van de sokken van z'n papa. Al weer een stukje op weg dus met de sokken. Ik heb de teller hierboven eerst maar eens op 50 gezet. Kan later altijd bijgesteld worden......

5 opmerkingen:

  1. Je bent al weer lekker op weg. Wat een schatjes die aapkes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn er schitterende sokken en lieve aapjes van je naalden gerold!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Neeeeee! Het jaar is nog maar net begonnen en de teller staat alwéér op 4 paar! Ongelooflijk. En dan ook nog ien, twa & trije aapkes breien?? Echt super.

    Mag ik je ook een compliment geven voor de altijd prachtige foto composities die je maakt. Ieder paar staat leuk en origineel op de plaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje wat kun jij snel breien zeg en mooi!!!
    Die aapjes zijn toch wel heel schattig. Ik ga je volgen, misschien ga ik er sneller van breien ;)
    Groetjes, Truus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die aapjes zijn leuk!
    toffe sokken vooral die groene!

    BeantwoordenVerwijderen