vrijdag 9 maart 2012

De 'Sokken-voor-de-conducteur' Story

Het begon allemaal met een alleraardigste conducteur in mijn forenzentreintje van A. naar L. Eentje die bij het zien van mijn breierij niet stoer riep: "Wanneer zijn mijn sokken af" of "Doe mij maar maat 45", maar zich bij mijn kindersokjes voor Roemenië afvroeg hoe ik dat deed en of je met 4 pennen ook sokken voor volwassenen kon breien. Had ik misschien een hele grote familie, want ja waar laat je al die productie? Er ontstonden leuke gesprekken en zijn humorvolle reacties zorgden er voor dat mijn treinvriendinnen en ik dan met een glimlach op ons werk verschenen. Vriendelijkheid en een grapje kosten niks, maar zijn zó waardevol in 't leven. 
Ach en dan heb je op een dag een dolle bui. Op z'n Fries gezegd: je hebt 'it mâle fel oan' en ik hoorde mezelf zeggen: “Ik ben bezig met een speciale actie. Klantvriendelijke, servicegerichte, aardige en grappige conducteurs worden genomineerd voor de titel 'Conducteur van het jaar 2011'. De uiteindelijke winnaar krijg een award, bestaande uit een paar door mij gebreide sokken om in de dienst te dragen". Hilariteit alom in de coupé!
De conducteur had geluk: geen van zijn collega's kon tippen aan zijn kwaliteiten en toen ik hem dan eindelijk weer eens tegenkwam in mijn boemeltje, riep ik al van verre: Gefeliciteerd, u bent de winnaar! Hij was er blij mee en vlakbij Leeuwarden riep hij via de intercom behalve de bestemming nog een bericht om: Hier volgt nog een zakelijke mededeling: maat 42, ik herhaal: maat 42. We rolden letterlijk de trein uit!
Ik had nu zijn maat en de NS-blauwe sokkenwol lag al een poosje klaar, dus ik kon los met mijn 100ste paar voor 2011. Op Tweede Kerstdag waren ze af (gewoon in een 7/1 ribje , maar wèl met een gemaasd geel NS logo er op) en na Nieuwjaar wachtte ik rustig af of de gelukkige winnaar mijn jaartrajectkaart weer eens kwam controleren. Helaas, hij kwam maar niet langs.... Was hij ziek of overgeplaatst misschien? Wat wist ik nou helemaal van hem; alleen zijn naam! Stom, geen (email)adres gevraagd :(
Toen een briefje geschreven met mijn email en afgegeven bij een hokje waar zich vaak NS personeel ophoudt. En ja hoor: hij reageerde! Afspraak gemaakt: op 25 januari zou het officiële moment daar zijn. Waarom het niet lukte op die datum, staat hier uitgebreid beschreven, maar afgelopen woensdag gingen we voor de herkansing!
Hij, Hylke, sprong met flair de trein uit en met een smile van oor tot oor werden we welkom geheten. Een toespraakje van mijn kant, de overdracht van de sokken en drie zoenen van hem zorgden tussen Akkrum en Grou voor applaus en glimlachende gezichten van de medereizigers. 
Hij paste de sokken (ik moest nog wel even wijzen op de linker- en rechtersok) en wij lieten ons gewillig fotograferen door o.a. zijn teammanager die voor de gelegenheid meegereisd was. Nog even nagepraat en daarna over tot de orde van de dag.

Was dat het? Neen! Het hield nog niet op...
De volgende dag werd ik gebeld door de afdeling Sponsoring en Ludieke acties van de NS. Of ik het 'sokkenmoment' nog even in scene wilde zetten voor een foto in een landelijke krant... Huh? Ja-a, en of deze krant een telefonisch interview met me mocht hebben. Slik! Adem in, adem uit.... OK, waarom ook niet? Je kunt met vervelender dingen in de krant komen, toch? 
Afijn, zo geschiede en vanochtend stonden we samen op pagina 3 :-)

27 opmerkingen:

  1. Su leuk!!!
    Kijk dat krijg je er nu van: 'glimlach en ervaar het effect van een boemerang'. (aldus Schilderke)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig verhaal en prachtige sokken. Zelfs in de Telegraaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk verhaal,
    Ja er zijn echt wel ergere dingen om voor in de krant te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mn schoonvader is er erg trots op!!!! Een ontzettend leuk initiatief~!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk! Krijgen we ook een conducteur van het jaar 2012?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig!! Dank voor je leuke aktie en je blog verhaal hier! Veel groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fantastisch verhaal en wat een leuke actie van je! Ik ken deze conducteur wel van mijn eigen ritjes met de trein. 'k zal de volgende keer toch eens vragen wat voor sokken hij aan heeft ha, ha!! NOFLIK weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig! Absoluut fantastisch!! Natuurlijk moet zo'n conducteur in de watten gelegd worden. :)) Perfecte sokken geworden hoor! Zo word je nog "de beroemde sokkenbreister uit Friesland"! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Aaltsje, meiske meiske wat hest er een drukte fan makke !!!! Nee hoor, fantastisch, wat een leuke blog joh. Echt precies omschreven hoe het de afgelopen maanden allemaal is gegaan. Zo jammer dat ik deze dienst alleen vrijdags in mijn rooster heb staan. Maar ik beloof je ik zal regelmatig ruilen naar een door de weekse dag.
    Maar wat een spontane blogschrijfster ben jij. Ik kan er wat van, maar jij bent beslist niet minder, oh nee ! Bedankt voor de fijne woorden, niet alleen in deze blog, maar ook zeker in je spontane speech die vroege morgen in de trein. Mooi momenten zijn dit hoor. Ik geniet er natuurlijk zelf ook heel veel van. Weet je, een lach weggeven is zo leuk, je krijgt er meestal meerderen tegelijk voor terug. En ook: "een glimlach, is een gesprek zonder woorden"! Kost zo weinig, doet zoveel.
    Je weet ik ben genomineerd voor de Olympische Spelen om als Service Heroe daar misschien naar toe te mogen. Zit nu bij de laatste 150, en daarvan mogen er 50 naar Londen. Op 26 maart is de Grand final !!! Ik hou je op de hoogte. Maar deze stunt zal zeker bijdragen daarin hahaha !!!!

    http://hylke6.hyves.nl/blog/49577013/Wordt_ik_nou_ook_nog_beroemd/S4-4/?pageid=84EHYTAU9VS4GCWSG

    Stuur je nog even mijn link naar mijn blog.
    En de sokken ..... die gaan mee naar die finale !!!
    Vriendelijke groetjes van deze conducteur, Hylke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marlies Hoogland10 maart 2012 om 12:38

    Wat een geweldig leuk verhaal met prachtig initiatief. Ik feliciteer je van harte met het behalen van de landelijke krant.Ik heb met een grote glimlach om mijn mond je blog gelezen. Super, ik hoop dat je nog menig sokje in de trein mag breien.
    Hartelijke groet,
    Marlies Hoogland.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik was op ravelry en was nieuwgierig naar jouw verhaal wat geweldig ook ik brei vaak in de trein
    en je krijgt inderdaad vaak leuke reactie.
    gr Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed verhaal Aal en wat leuk om in de krant te komen hiermee. Felicitaties ook voor de conducteur. Klinkt als een geschikte peer.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk verhaal! Bijzonder om zo in de krant te komen.

    Ik ben net begonnen met sokken breien en wil je eigenlijk om advies vragen. Ik heb van iemand wol gekregen en de vraag of ik voor hem een paar sokken wil breien, maat 46. Maar ik kom er niet uit hoeveel steken ik op moet zetten. Ik brei op vier naalden nr 4. Zou je me advies willen geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik lees geregeld je blog,ik brei van alles,ook sokken voor goede doelen.
    Wat een geweldig leuk verhaal.!.!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuk verhaal, en zo herkenbaar, ik neem ook elke dag de trein en heb natuurlijk ook altijd een haak of breiwerkje bij... en er is een conductrice die mij ook al wel eens aangesproken heeft en altijd heel vriendelijk is.. mss moet ik haar ook maar eens een cadootje doen... leuke blog heb jij ... groetjes, Jewel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hele mooie sokken voor de conducteur.
    Een mooi verhaal is het.
    Maar een vraagje,ik zag gisteren dat Angeli geen blog meer heeft.
    Als ik hem aan klik staat er blog is verwijderd.
    Dat vind ik ook heel erg jammer,want ik kwam er dagelijks kijken.
    Fijne zondag groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nou zeg, ik zie dat ik nog helemaal niet gereageerd heb op dit logje.

    Wat ontzettend leuk dat je dit gedaan hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hopelijk schrijf je weer eens een blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jammer dat je geen blog meer maakt,ik keek altijd met veel plezier naar je mooie sokken.
    Groetjes Hetty,

    BeantwoordenVerwijderen
  20. I've been exploring for a little bit for any high-quality articles or weblog posts in this sort of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web site. Reading this information So i am glad to exhibit that I've an incredibly just right uncanny feeling I
    came upon exactly what I needed. I such a lot unquestionably will make certain to don?
    t omit this web site and give it a glance on a continuing basis.
    My weblog : Find Out More

    BeantwoordenVerwijderen
  21. What you posted made a lot of sense. However, think
    on this, suppose you typed a catchier post title?
    I am not suggesting your content isn't solid., however suppose you added a post title that grabbed people's attention?
    I mean "De 'Sokken-voor-de-conducteur' Story" is kinda vanilla.
    You could glance at Yahoo's front page and note how they create news headlines to grab people to open the links. You might add a related video or a related picture or two to get readers excited about what you've written.
    Just my opinion, it would bring your blog a little livelier.


    Feel free to visit my site - shooting games
    my website :: science games online

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Aal, een geweldig verhaal! En wat heeft je ocntact leuke reismomenten opgeleverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Inderdaad.... Aal, wat een prachtig verhaal!
    Ik heb het met een grote glimlach gelezen.
    "It bin typisch Friez`n, die soks dog`n"! (het is niet goed geschreven..... ben niet met de Frieze taal opgegroeid maar spreek thuis een beetje Bolserters, al wonen we in Overijssel)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat ontzettend jammer dat je niet meer blogt hier. Ik genoot altijd van je mooi geschreven verhalen, zoals van deze conducteur, en van je prachtige sokken. Ik hoop dat je het bloggen toch nog weer eens op pakt.
    Gr. Anja

    BeantwoordenVerwijderen